Thursday, November 4, 2010

J.S.U

Jadual Spesifikasi Ujian

Definisi JSU ( Jadual Spesifikasi Ujian)
Ia menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta memberikan panduan untuk mendapatkan satu sampel item-item soalan.

Kepentingan JSU
1. Dapat mengelakkan ujian yang dibina secara sembarangan dan dapat dilakukan secara terancang dan rapi.
2. Dalam JSU, bilangan soalan bagi sesuatu tajuk diberi berdasarkan pentingnya tajuk atau objektif pelajaran
3. Akan menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian.
4. Membolehkan ujian yang sama dibina oleh orang lain.
5. Dapat menstabilkan taraf dan aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
6. Perbandingan dapat dibuat di antara satu ujian dengan ujian yang lain

Langkah-langkah Penyedian JSU (Jadual Spesifikasi Ujian)
JSU mengandungi maklumat tentang:
1. Bentuk dan panjangnya ujian
2. Aras kesukaran dan juga aras kemahiran yang diuji
3. JSU yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan kesahan dan kebolehpercayaan ujian itu.
4. Pembahagian soalan untuk tiap-tiap unit kandungan mesti sama dengan penegasan yang diberi dalam pengajaran.
5. Kepentingan aras mesti bersesuaian dengan kebolehan murid-murid yang akan diuji.
6. Terdapat dua jenis soalan yang boleh digunakan iaitu soalan objektif dan soalan subjektif.
7. Penggubal soalan mesti menentukan jumlah soalan untuk ujian itu.
8. Masa mestilah cukup supaya 80% daripada murid-murid dapat menjawab soalan.

Langkah pertama
1. Menyenaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
2. Mengira jumlah masa bagi setiap tajuk yang diajar.


BIL

TAJUK P&P / KANDUNGAN
MASA/WAKTU



1
Sukan Dan Kesihatan
- Tatabahasa
- Simpulan Bahasa
- Kesalahan Ayat
- Petikan


15 waktu





2
Kemasyarakatan
- Tatabahasa
- Kesalahan Ayat
- Simpulan Bahasa
- Petikan


5 waktu


3
Alam sekitar
- Tatabahasa
- Kesalahan Ayat
- Simpulan Bahasa
- Petikan

20 waktu


Langkah dua
1. Menentukan soalan yang ingin dibina. Contohnya; soalan subjektif atau soalan objektif (bergantung kepada format)
2. Tentukan jumlah item akan dibina - 20 soalan.
3. Tentukan pemarkahan setiap item
4. Meletakkan jumlah soalan bagi setiap topik.



BIL

TAJUK P&P / KANDUNGAN
MASA/WAKTU


ANGGARAN JUMLAH ITEM
JUMLAH ITEM

1
Sukan Dan Kesihatan
- Tatabahasa
- Simpulan Bahasa
- Kesalahan Ayat
- Petikan


5 waktu





15 X 20 = 7.5
40


7

2
Kemasyarakatan
- Tatabahasa
- Kesalahan Ayat
- Simpulan Bahasa
- Petikan


15 waktu

5 X 20 = 2.5
40


3

3
Alam sekitar
- Tatabahasa
- Kesalahan Ayat
- Simpulan Bahasa
- Petikan

20 waktu

20 X 20 = 10
40


10

Langkah tiga
1. Menentukan aras kesukaran
2. Menentukan model aras kesukaran model (JSU)
3. Lazimnya JSU mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
Untuk Domain kognitif;
Aras 6: Penilaian Sukar
Aras 5: Sintesis
Aras 4: Analisis
Aras 3: Aplikasi
Aras 2: Kefahaman
Aras 1: Pengetahuan Mudah

BIL

TAJUK P&P / KANDUNGAN
ARAS

MASA BELAJAR

P
K
A
AN

1
Sukan & Kesihatan
- Tatabahasa
- Simpulan Bahasa
- Kesalahan Ayat
- Petikan

1


2
3

1

15

2
Kemasyarakatan
- Tatabahasa
- Kesalahan Ayat
- Simpulan Bahasa
- Petikan









1


2


5

3
Alam sekitar
- Tatabahasa
- Kesalahan Ayat
- Simpulan Bahasa
- Petikan

2


2

1




1


1

1


2


20


4. Tentukan bilangan item bagi setiap komponen (sekiranya pelbagai bentuk ujian
dibina – objektif, struktur dan / atau esei)
5.Tentukan aras kesukaran setiap item dan mengikut pemberatan

R : S : T
5 : 3 : 2
10 soalan aras rendah
6 soalan aras sederhana
4 soalan aras tinggi


Langkah empat
1. Memastikan jenis ujian yang akan/ hendak diuji.
2. Jenis soalan yang boleh digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada format)

Langkah Lima
1. Menentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
20 soalan objektif dan 2 soalan esei
2. Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan susah)
3. Menetapkan pemarkahan.

Langkah enam
1. Menyatakan matapelajaran
2. Tingkatan atau kelas
3. Susunan nombor soalan mengikut tajuk.

No comments:

Post a Comment